PTJ:t ovat surkeita.
Vuosikymmenten aikana julkiset tietokannat, -rekisterit, ja -palvelut ovat tuoneet enemmän ja enemmän rakenteista kirjaamista potilastyöhön, joka on vähentänyt potilastyön mielekkyyttä. Samalla käytettävyys on huonontunut, koska tietoa ei kyetä tallentamaan lääkärin, hoitajan tai potilaan edellyttämässä muodossa.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien (APTJ:ien) käytettävyyttä voisi huomattavasti parantaa siten, että oleellisen tiedon liikkumista helpotetaan siellä missä se olisi ratkaisevaa: kliinikon käyttöliittymässä/-kokemuksessa.
Keskitymme allaolevassa kirjoituksessa potilastietojärjestelmiin, ja tätäkin tarkemmin sähköisiin sairauskertomusjärjestelmiin sekä muihin kliinikon näkökulmasta oleellisiin järjestelmiin kuten kuvantamiseen ja radiologian tietojärjestelmiin.
Itse kirjaustyö on vain osa kokonaisuutta - aikaa menee esimerkiksi kirjauksen edellyttämään sekä sen jälkeiseen tiedon etsimiseen ja koostamiseen.
Kutsumme tätä "tiedon navigoinniksi", ja tästä lähtökohdasta olemme kehittäneet Onesys Navigatorin tai OneSysin - PTJ:ään integroitavan seuraavan sukupolven graafisen käyttöympäristön.
OneSys? Lisää Onesys Navigatorista täällä