Mikael Koivukangas

12. loka 20232 min

Softakulma: Miksi Blender ei menesty?

Tervetuloa softakulmaan. Näiden kirjoitusten on tarkoitus avata ajatteluamme eri näkökulmista.

Blender on grafiikkasovellus jolla luodaan ja animoidaan 3D malleja. 3D mallintaminen on yleistynyt peliteollisuuden ansiosta ja 3D sisällöntuotto on räjähtänyt käsiin.

Blender on ilmainen kenen tahansa käyttää, joten miksi niin monet perinteiset yritykset ja studiot edelleen maksavat maltaita kalliista 3D sovelluksistaan?

Usein kun puhumme sovelluksista tai järjestelmistä, ajattelemme sitä itse pihviä, emmekä välttämättä erota metsää puulta; 3D sovellus on studiolle vain osa niin sanottua "pipeline"-kokonaisuutta, eli useamman sovelluksen ketjua:

Esimerkiksi 1) artisti voi piirtää jotakin karkeaa ja 2) lähettää sen seuraavalle viimeisteltäväksi, minkä jälkeen 3) siirrytään 3D:hen ja 4) animointiin.

Jokaisessa kohdassa 1-4 voi olla käytössä täysin eri sovellus tai järjestelmä. Ilmaisen sovelluksen kuten Blenderin ongelma on että se saattaa muuttua. Yrityksellä kestää jopa vuosia saada softansa niin sanotusti "kasaan", ja yksinkertainen pieni muutos Blenderissä voi rikkoa koko prosessin.

Näin kävi eräälle studiolle kun Blenderissä siirryttiin versiosta 2.8 -> 2.9:een ja keskeiset muutokset tuhosivat python-kielellä tehdyt integraatiot. Kesti vuoden että tuottavuus saatiin taas samalle tasolle. Sairaalalla tällaiseen ei ole varaa.

Potilastietojärjestelmä on enemmän kokoelma yhteenpunottuja ohjelmistoja kuin sovellus, eli on samanlainen haaste tuoda mitään uutta kokonaisuuteen. Uuden sovelluksen aiheuttamat riskit ja epävarmuudet aiheuttavat paradoksin, jossa mitä yksinkertaisempi sovellus on kyseessä, sen epäkannattavampi se on toteuttaa. Mielummin tehdään suuri hanke, kuin pieni sovellushankinta.

Tästä syystä Onesysissä tuemme sovelluksiamme niin sanotulla inkrementaalisella kehityksellä: asiakkaan kanssa sovitaan miltä sovellus näyttää kun se on "valmis" (feature complete) ja tämän jälkeen perimme lähinnä käyttömaksua. Toiveemme on että Onesys Navigator tarjoaa sairaalalle, terveyskeskukselle tai hyvinvointialueelle jotakin pysyvää omaisuutta.

Onesys Navigator on niin sovellus kuin teknologia: sovellus on se mitä käytetään, mutta ainutlaatuinen lähdekoodimme antaa rikkaat mahdollisuudet valita, mitä tuote lopulta tekee.

Ehkä kliinikkonne haluaisi valita tiettyjä kuvia itse PACS/DICOMista diagnoosintueksi?

Kaipaatteko dedikoitua digitaalista yhteistyöväylää syöpähoidon ja radiologian yksikön välille?

Onko alueellanne käytössä useampi PTJ ja tiedon pitäisi ehdottomasti liikkua niiden välillä suoraan, siten että lääkäri näkee?

Tehkää tietojärjestelmistänne navigoitavia jo tänään - valitkaa Onesys Navigator.

Malleja:

Keksinnöllinen pilottihanke: 350,000€ (175,000€/v, 2v)

SDK-suorahankinta: 500,000€ (125,000€/v, 5v, toimitamme avaimet-käteen esimerkiksi in-house yrityksellenne ja tuemme käyttöönottoa)

Lisenssit alk. 125€/käyttäjä/vuosi TAI 0,90€/transaktio/vuosi, 5 vuoden sopimuksella tai toistaiseksi.

Surface Duo älypuhelimet alk. 800€/kpl sis. Onesys Mobile Navigator (OMN) lisenssi, voidaan liittää osaksi ylläolevia vaihtoehtoja.

Lue lisää navigaatiosta täällä: www.onesys.fi/navigaatio

Jos ON:n ja muiden tuotteidemme tehtävä askarruttaa, lisää voit lukea vuorostaan täältä: onesys.fi/palveluntuottajalle

Lisää Onesys Navigatorista ja mobiilinavigaattorista vielä täältä: www.onesys.fi/onesys-navigator

Askarruttaako jokin muu asia, vai haluaisitko tarjouspyynnön? Klikkaa nappia:

    50
    0